Kouzla

Nejprve bych chtěl vysvětlit několik zkratek, které zde jsou použity:
slvl – Spell level, level konkrétného kouzla ve spellbooku
MAG – hodnota statu Magic
clvl -Charakter level, level vaší postavy

SPELLBOOK STRANA 1.

Firebolt (fire)

Damage: závisí na levelu kouzla a na hodnotě statu magic: (1+slvl+[MAG/8]) až (10+slvl+[MAG/8])
Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 3 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 7)

Kouzlo, které bude většina začínajících hráčů (jakéhokoli povolání) používat jako náhražku za silnější fireball, který naleznou až později. Damage je ubohý, ale na základní příšery stačí. Navíc ji má každý sorcerer hned od začátku a nemusí tedy hledat knihu. Firebolt na rozdíl od fireballu nezpůsobuje tzv. splash damage a tudíž jím nemůžete zasáhnout více příšer najednou. To je však i jeho výhoda, neboť v coop hře alespoň nezasahujete spolu s příšerami i vaše spoluhráče.

Charged bolt (lightning)

Damage: závisí na hodnotě statu magic: 1 až (1+{[MAG/4])
Počet projektilů: závidí na levelu kouzla: 4+slvl/2
Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 6 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 1)

Nejlepší kouzlo do začátku, jaké si jen dokážete představit. Střela charged boltu se dále a dále rozpadá na další a další charged bolty a kouzlo je tudíž vhodné k „vyčišťování“ velkých místností. Kouzlo se dá s úspěchem využívat v kostele i v katakombách, jelikož zde nejsou žádné příšery, které by měli proti lighning kouzlům resistence. Jediným problémem je netopýrek Familiar, který je právě proti bleskům odolný a tudíž ho budete muset sundat pomocí kouzel ohnivých (na začítku pochopitelně právě výše uvedený firebolt). V jeskyních a pekle již budete tato dvě kouzla kombinovat podle typu příšer. Ačkoli ho mnoho hráčů později nahradí lepšími kouzly (lighning či chain lightning), tak se dá charged bolt úspěšně používat i na Balrogy a spol. v hell na hell.

Charged Bolt Guide (autor Moriah,anglicky)

Holy bolt (—-)

Damage: závisí na levelu postavy: (9+clvl) to (18+clvl)
Rychlost Holy Boltu: závisí na levelu kouzla
Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 3 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 5)

Svatou trojici začátečnických střílecích kouzel uzavírá právě holy bolt. Nespadá do žádné skupiny kouzel (není fire, lightning ani magic) a účinkuje pouze na nemrtvé, kterých je zvláště na začátku hry více než dost, a kteří proti němu nemají žádné resisty. Je tedy použitelné na kostlivce a zombie a mimo jiné jím můžete s úspěchem stunlocknout a zlikvidovat i samotného Dark Lorda Diabla. Právě Diabla můžete tímto kouzel vylákat z jeho kutlochu, aniž byste vyrušili ostatní příšery, které tam s ním dlí. Na ty totiž holy bolt neúčinkuje. Je zajímavé, že Holy bolt na Diabla funguje, neboť Dark Lord patří do kategorie démonů, které jsou jinak vůči holy boltu imunní. Holy bolt je také nezbytnou záležitostí při likvidaci Leorica a jeho gardy.

Heal (—-)

Účinnost kouzla: závisí na levelu postavy, levelu kouzla a na skrytém bonusu: ([clvl+slvl]*bonus] to ([4*clvl+6*slvl]*bonus)
Bonus pro warriora: 2, Rogue: 1.5, Sorcerera: 1
Mana potřebná na zakouzlení se zvyšuje s přibývajícími levely vaší postavy a snižuje se zvyšováním levelu kouzla: {8+2*clvl-3*slvl}

Pro někoho zbytečné, pro někoho nezbytné. Pomocí tohoto kouzla si pochopitelně můžete vyléčit zranění, konkrétně ubrané hit pointy. Toto kouzlo je součástí mnoha herních taktik především u warriorů. Naopak pro sorcerery je většinou zbytečné, neboť používají mana shield. Kouzelníci na nižších levelech sice s mana shieldem nehrají, ale tito si potom většinou nosí uzdravovaní lektvary, aby zbytečně nepřicházeli o cennou manu kouzlením právě toho kouzla. Co se týče rogue, tak zde záleží na používané taktice. Přesto mám pocit, že většina rogue také vsází spíš na mana shield a toto kouzlo rovněž příliš nepoužívá. Zastavil bych se u warriorů. Ze začátku je toto kouzlo (stejně jako všechny ostatní) pro ně pochopitelně zbytečné, neboť mají velmi malé množství many, které jim vystačí tak na jedno, max. dvě zakouzlení healu. Naopak v pokračilých fázích je heal nezbytný pro warriory používající meč of vampire, který umožňuje vysávání many z příšer. Z takto vysáté many se pak dá vyléčit. Podrobnější popis této taktiky sepsal Mr.Seth.

Nevýhodou kouzla heal je nepříliš velká rychlost jeho seslání. Proto se nedá příliš dobře využívat uprostřed chumlu příšer, neboť jakmile vás nějaká příšera zasáhne, vyvolávání kouzla je přerušeno. Pokud se tedy chcete healem vyléčit, vždy si počkejte, až budete mít trochu klidu.

Ještě taková zajímavost na závěr: kouzla heal a heal other jsou jedinými kouzly, na jejichž seslání budete s přibývajícími levely potřebovat stále více a více many. Také patří mezi výjimečná kouzla a jsou kouzlit i ve městě. 

Heal Other (—-)

Viz kouzlo Healing

Kouzlo využitelné pouze při hře více hráčů po síti, či inetu. Jak již název napovídá, tak umožňuje vyléčit vaše spoluhráče. Opět je jeho využití součástí různých herních strategií, kdy např. bojovník útočí v největší vřavě a rogue ho podporuje svými šípy a sem tam na něj zakouzlí toto kouzlo. Záleží na domluvě, jak jestli budete kozlo používat, nebo jestli každý pojede „na svý triko“.

Užitečné je toto kouzlo při pomáhání slabším hráčům k získávání zkušeností. Nechte ho bojovat, sledujte stav jeho hitpointů a dle potřeby uzdravujte. Bude to do vás jistě pěkné a nováčkova zkušenost jen poletí.

Inferno (fire)

Damage závisí na levelu postavy: 3 až (6+ 3/2*clvl)
Zasažené území se zvyšuje s přibývajícímí levely kouzla.
Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 6 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 6)

Poslední kouzlo první sady se autorům příliš nevyvedlo, jelikož jse zastím nenašel žádné účinné využité. Inferno je jakýsi plamenomet na krátkou vzdálenost s nepříliš velkým plošným damagem a tudíž nevidím důvod, proč raději nevyužít účinnější a přesnější firebolt. Inferno kouzlí příšery typu Vortex Lord a Balrog (velké okřídlené nestvůry nacházející se v pekle).

SPELLBOOK STRANA 2.

Fire wall (fire)

Damage závisí na levelu postavy: (4+2*clvl) až (40+2*clvl)
Doba trvání ohnivé stěny závisí na levelu kouzla: 8+8*slvl vteřin
Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 16 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 7)

Druhou sadu otvírá zajímavé ohnivé kouzlo fire wall, které má mnoho různých využití. Jak je vidět z názvu, tak s jeho pomocí můžeme vytvořit ohnivou stěnu, která je následně součástí mnoha herních strategií. Takové základní využití je pochopitelně na nepřátelské příšery, kdy se do zdi budete snažit nalákat co nejvíce nestvůrek, které se následně v plamenech pěkně uškvaří. Pro zvýšení účinnosti je vhodné zakouzlit fire wallů více, ale zase to příliš nepřánějte. Pokud je totiž firewallů velké množství, tak zapracuje takový malý bug ve hře, který vám nedovolí kouzlit až do doby, dokud nějaký z firewallů nezmizí. Co to pro sorcerera znamená nemožnost kouzlit, když se na vás hrne hromada příšer snad ani nemusím vysvětlovat. Dalším využitím fire wallu je likvidování příšer v uzavřených místnostech. Prostě otevřete dveře, hoďtě těsně za ně jeden firewall a sledujte, jak se na vás hrne kompletní sestava nestvůr obsažená v mísnosti. Vy zatím můžete likvidovat tu jednu, která se vejde do dveří a ostatní se zatím budou pěkně smažit. Opět je vhodné zakouzlit firewallů více. Firewall je rovněž výborný, když se chcete opevnit v rohu místnosti.

Fire wall je jediným kouzlem, kterým se můžete sami zranit, tak bacha. Je to trapné, když se zabijete o vlastní firewall.
Bug: Pokud Fire wall zakouzlíte vertikálně (kolmo ke spodnímu okraji obrazovky), můžete jím horizontáně procházet, aniž by se vám cokoli stalo.

Telekinesis (—-)

Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 8 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 5 – vyšší level není třeba)

Zajímavé kouzlo umožnující přenášení či používání předmětů na dálku. Řadí se taktéž mezi útočná kouzla, neboď dovoluje odstrčení příšery stejně jako přípona of bear a schopnost knocks target back. Jde o plnohodnotný útok a tudíž vám za příšeru bude přičtena zkušenost i v případě, že ji jiným způsobem již nezraníte a zabije ji někdo jiný. Odstrčení nefunguje na příšery: single – Snotspill, Gharbad, the Weak, Zhar the Mad, Warlord of Blood, Lachdanan, single i multi -Lazarus, Blackjade, Redvex. Kupodivu účinkuje na Diabla. Pokud telekinezi použijete na příšeru očarovanou kouzlem Stone Curse, tak bude kouzlo Stone Curse zrušeno. Hlavní devizou telekineze je však možnost sbírání věcí na dálku, což se hodí zvláště v případě, že si po zabití jdete vyzvednout svojí výbavu a nechcete se střetávat s žádnými příšerami. Rovněž se dá využít pro otvírání dveří, truhel, sarkofágů a knihoven a k ativování oltářů na dálku. Já telekinesi velmi často využívám k mačkání páček v posledním levelu, abych nemusel do místnosti chodit a zdržovat se s tamějšími nestvůrami.

Lightning (Lightning)

Damage závisí pouze na levelu postavy: 2 až (2+clvl)
Délka projektilu se zvyšuje s levelem kouzla: 4 +slvl/3
Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 6 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 5)

Lightning vypadá jako bleskový pruh vystřelený směrem, kterým kliknete . Kouzlo je předstupní výkonnějšího Chain Lightningu. Lightning využijete spíše při hře s více hráči, neboť na rozdíl od chain lightningu můžete jeho směr ovlivňovat. Pokud totiž hrajete s warriory, tak ti nejsou na kouzla tak moc resistentní, jako třeba sorcerer a tudíž jim může chain lightning, který se po vystřelení většinou nekontrolovatelně vydá všemi různými směry, ublížit, nebo dokonce i zabít. Je tedy mnohem ohleduplnější střílet jen ligtning, který je na rozdíl od chain lightningu tvořen pouze jedním bleskovým pruhem, a tudíž můžete jeho směr v pohodě kontrolovat. Navíc je lightning někdy užitečnější než CL, jelikož se netřepí a není zde problém se sprite-limitem.

Lightning Guide (autor Moriah,anglicky)

Town Portal (—-)

Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 18 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 7 – vyšší level není třeba)

Jedno ze základních kouzel, které by měli ovládat všechny tři povolání. Pomocí town portal si můžete vytvořit portál z dungeonu do města. Portál si v dungeonu můžete zakouzlit kam chcete, ale vždy se objevíte ve městě za kovárnou. Účel kouzla je snad jasný, slouží ke zkrácení cesty z dungeonu do města a naopak. Představte si, že byste si chtěli ze 16.levelu jít opravit brnění a nakoupit nějaké lahvičky a kvůli tomu se museli vrátit až do 13. levelu a z něj se teprve dostat do města. Kdyby jste tohle nervově přežili, tak pak si představte ještě tu cestu zpátky :). Naštěstí ale máme town portal a ten nás takového trápení ušetří.

Ještě je nutné zmínit, jak dlouho town portal vydrží. Pokud jste town portal nevytvořili vy, ale někdo jiný, tak jím můžete procházet tam a zpět jak dlouho chcete. Naopak pokud jste si ho vytvořili sami, tak jím můžete projít pouze jednou do města a podruhé zpět do dungeonu. Potom town portal zmizí.

Začínajícím hráčům, kteří kouzlem town portal nedisponují velmi doporučuji, aby si pár svitků s tímto kouzlem koupili, nebo je sbírali v dungeonu. Věřte, budou se hodit.

Flash (magic)

Damage závisí na levelku postavy a kouzla: vzorec je příliš složitý 🙂
Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 16 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 8)

Velmi, opravdu velmi zvláštní a výjimečné kouzlo. Obsahuje snad nejvíce anomálií ze všech Diablo kouzel. Přestože vypadá jako lightning kouzlo, tak, jak jste si výše mohli přečíst, spadá do kategorie magic. Jeho efekt je takový, že po zakouzlení se přímo z kouzelníka uvolní prstenec ničivé energie působící na jeho nejbližší okolí. Dosah kouzla je skutečně malý, ale v obklíčení takových Balrogů či Guardianů se rozhodně hodí. Vraťme se ale k těm zvláštnostem. Jak jsem napsal, tak flash účinkuje kolem dokola kouzelníka. Zajímavé je, že jiný damage je způsobován směrem dopředu a do stran a jiný (až 9* menší) damage je způsobován za zády kouzelníka.

Možná se to nezdá, ale Flash je nejničivější kouzlo z Diabla. Zvláště na vyšších levelech je vskutku smrtící, ale důležité je, že se ho naučíte efektivně využívat. 

Další zajímavostí je to, že v době průběhu kouzla Flash jste nesmrtelní. Zkuste si někdy s někým jiným vyzkoušet takový malý pokus – vy budete kouzlit Flash a ten druhý například firebally. Zjistíte, že v době kdy Flash kouzlíte vámi fireball proletí a nic vám neudělá.

Kouzlo Flash však využívají i příšery v Diablu. Jistě jste se s ním setkali, když jste se přiblížili k různým záporáckým kouzelníkům, magistrátům a advocátům.

Stone Curse (—-)

Délka trvání SC závisí na levelu kouzla: 4+slvl vteřin, maximálně potom 12 vteřin
Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 40 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 8, není třeba mít vyšší level)

Nejsilnější kouzlo ve hře, které účinkuje na všechny monstra kromě Diabla samotného. Cíl kouzla je zcela paralyzován (zkameněn) až na 12 vteřin, přičemž je stoprocentní šance, že ho zasáhnete mečem nebo kouzly.Pomocí tohoto kouzla můžete rychle zredukovat počet útočících nepřátel na přijatelnou hranici a v pohodě je zlikvidovat. SC mágům umožňuje procházet levely rychleji a s elegancí zabíjet i nepříjemné protivníky, jakými jsou Balrogové, Lava Maws či Draci. Toto kouzlo je u mága samozřejmě nezbytné při likvidaci tripleimunních příšer.
V případě válečníka je SC dobrá náhražka telekillingu, ačkoli náročnější na manu. Stone Curse využijete zvláště proti příšerám, které vám utíkají „z pod meče“ (jako například Advocati, pokud nemáte zbraň of haste).
Pokud jste obklíčeni nepřáteli, tak na několik z nich zakouzlete SC a mezitím, co jsou ve stádiu kamene, zabíjejte zbylé „živé“ příšery… Prostě SC má mnoho nejrůznějších využití a je součástí mnoha bojových taktik.

SC neúčinkuje na ostatní hráče.

Bug: Pokud SC zakouzlíte na příšeru kategorie „mág“ právě ve chvíli, kdy se teleportuje pryč, tak je daný cíl sice zkameněn, ale není vidět.

SPELLBOOK STRANA 3.

Phasing (—-)

Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 4 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 5)

Slabá náhražka teleportu. Náhodně vás přemístí jedním ze čtyř směrů na novou pozici. Ta sice nemůže být větší než délka/šířka obrazovky, ale věřte, že to stačí na to, aby vás hodil přes zeď přímo mezi nenažrané lava mawsy. Jeho jediná výhoda je v tom, že je se dá zakouzlit rychleji než teleport, a tudíž to je dobrá úniková možnost ze stunlocku příšer. Mágové phasing využívají při item recovery, kdy jim přímo u schodů stojí tlupa příšer a oni nestačí nahodit mana shield. Okamžitě po vstupu do levelu zakouzlete phasing a poté mana shield. někdy to pomůže, někdy ne…

Princip Phasingu popsal Kundihrabka ve svém Průvodci pro rogue

Mana Shield (—-)

Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 33 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 1)
Doba trvání: Dokud je hodnota many vyšší než 0, nebo dokud neopustíte daný level.

Mana Shield je základní kouzlo každého mága a většinou i rogue. Účinek mana shieldu je velmi prostý – vaše zásoba many bude sloužit jako zdroj životů (=pokud vás příšera zraní, neodečte se patřičný počet hp, ale many). Další výhodou mana shieldu je, že snižuje zranění o 33%, a to na jakémkoli levelu kouzla (mana shield stačí mít na 1. levelu, kvůli enchanted shrinu je ale lepší mít ho na levelu druhém, abyste o něj v případě použití tohoto oltáře nepřišli).
Mág by si měl vypěstovat reflex, že při vstupu do každého levelu okamžitě nahodí mana shield. Nikdy nedopusťte, aby vaše mana klesla na nulu a mana shield zmizel! S největší pravděpodobností by se to rovnalo smrti kouzelníka (hint: Je dobré nosit na opasku lektvar full rejuvenation a svitek s mana shieldem a v případě zmizení MS okamžitě lektvar vypít a zakouzlit svitek).
U válečníka je mana shield na nic; samozřejmě s ním může hrát war, který má více many a meč of vampires, ale efekt je veskrze stejný jako když hraje obyčejným způsobem.
U rogue většinou platí, že MS začíná využívat až v pozdější fázi hry. Je zbytečné se trápit s mana shieldem, když to jde mnohem lépe bez něj a naopak. Musíte sami vycítit, kdy je vám už MS ku prospěchu a kdy vás akorát zdržuje.
Bug: Pokud postavu s mana shieldem zasáhne příšera a utržený damage je vyšší, než současný počet vašich hit pointů, tak po daném úderu nenastane stunlock.

Elemental (fire)

Damage: závisí na levelu kouzla a postavy. Jeho damage  je poloviční, než u fireballu, ale zase může zasáhnout dva cíle. Má také mnohem méně účinný spash damage než fireball.
Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 20 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 9)

Výhodou Elementálu oproti Fireballu je to, že se dá střílet z bezpečné pozice a on si sám najde svůj cíl. Je to také řízená střela schopná zatočit i za roh a překvapit tamní hlouček Blood Knightů :). Hodí se na vyhlazování osazenstva velkých místností, aniž byste do ní museli vkročit.
Pokud Elemental svůj první cíl zasáhne a zabije, pokračuje dál a zraní i další příšeru.
Ačkoli třeba Armin ve svém Spellcraftu píše, že by to mohla být dobrá věc na duely, tak na to zapomeňte, neboť Elemental není naváděn na ostatní hráče a to ani pokud máte zapnutý player attack.

Fireball (fire)

Damage závisí na level kouzla a postavy (vzorec je složitý). Mimo standardního zásahu disponuje ještě tzv. spash damage, což znamená, že příšery stojící na čtvercích kolem zasaženého mostra obdrží stejný (!) damage jako přímo zasažený cíl. Splash damage se neuskuteční, pokud fireball na své dráze přeletí nějaký objekt (barel, lava, truhly apod.)
Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 10 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 7)

Fireball je nejničivější kouzlo ve hře a hned po flash má také největší damage. Snadno si poradí s příšerami, které nejsou imunní proti ohni a jediným mocným zásahem přímo rozmetá ty, které proti fire nemají ani resistence. Je nutné se ho naučit používat tak, abyste se trefovali co nejvíce. To znamená střílet jen na příšery, které jsou s vám v jedné rovině, případně si svůj cíl nejprve zmrazit Stone Cursem a pak jednou ranou sestřelit. K maximálnímu využití splash damage je samozřejmě nejlepší střílet doprostřed chumlu příšer. Fireball je užitečný i pro rogue, která ho v pekle využívá hlavně proti Snow Witches, příp. Sucubbám apod.

Flame Wave (fire)

Damage závisí na levelu postavy: (6+6*clvl) až (60+6*clvl)
Počet plamenů závisí na levelu kouzla: 5+slvl/2

Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 20 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 6)

Flame Wave je vlastně pohyblivá firewall, která se dá dobře využít na pročištění různých prostranství v nižších levelech. Má však několik nevýhod. Celkový damage se totiž rozděluje mezi jednotlivé plameny a tudíž ve výsledku není nijak veliký. K zabití odolnějších příšer tedy budete muset Flame Wave kouzlit i několikrát, což je vzhledem k náročnosti tohoto kouzla na manu velmi neekonomické. Dá se však použít k oslabení většího množství příšer, aniž byste je museli nějak zaměřovat.
Stejně jako Firewallem se můžete i tímto kouzlem sami zranit.

Chain Lightning (lightning)

Damage závisí pouze na levelu postavy: 4 až (4+2*clvl)
Dosah CL závisí na level kouzla: 2+slvl
Počet vystřelených projektilů: 1 plus 1 další na každou příšeru v dosahu
Délka projektilu závisí na levelu kouzla

Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 18 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 13)

Samozaměřovací kouzlo s možností zasáhnout několik cílů najednou. Navíc nenáročné na manu a s velmi účinným damage.
Se zakouzlením se z vás odpálí utrčitý počet paprsků podobných kouzlu Lightning, z nichž každý směřuje na jednu z příšer ve vašem okolí. Pokud jich je kolem víc, tak se obrazovka změní přímo v jiskřící peklo… To je bohužel velmi náročné na sprity, a jelikož má Diablo v tomto směru nějaká omezení, tak pokud máte kouzlo na vyšším levelu a kouzlíte ho obklopeni větším počtem moster, dochází k tomu, že se paprsky trhají a vznikají „hluchá“ místa (většinou ve vaší blízkosti), která nejsou Chain Lightningem vůbec zasažena. Další (relativní) nevýhodou je, že se CL na vyšším levelu zaměřuje i na příšery, které jsou třeba někde za zdí a tudíž je vůbec nemůžete zranit. Na druhou stranu se to dá využít jako detektor moster.
Je tedy nutné se Chain Lightning naučit správně používat. Je zbytečné kouzlit ho uprostřed místnosti, když se na vás hrnou příšery ze všech stran. Paprsky se budou trhat a výsledný efekt bude velmi mizivý. Při kouzlení v místnosti doporučuji stoupnou si ke zdi a tím zmenšit úhel střelby u 180 stupňů.
Základní pravidlo CL je takovéto: jeden paprsek CL nikoho nezabije, vždy střílejte do skupinek příšer, které stojí blízko sebe tak, aby jeden paprsek zranil co nejvíce příšer najednou. Pokud jich bude pohromadě třeba 10 tak do jejich chumlu jedním zakouzlením vystřelíte 11 paprsků a každý z nich zraní třeba 3 a více příšer najednou. To se nejlépe uplatní v úzkých uličkách, menších místnostech apod.
Mnoho lidí si kvůli sprite limitu nechává CL třeba jen na levelech 8-11 (kouzlo má menší dosah a tudíž není tak náročné). Damage je stejný a projektily se tolik netřepí. Nevýhodou je pouze větší spotřeba many při kouzlení. (na levelu 11 je to 20 many, na levelu 8 potom 23 many).

Guardian (fire)

Damage závisí na levelu postavy a levelu kouzla (vzorec příliš složitý 🙂
Doba trvání závisí taktéž na clvl a slvl
Pozn. Rychlost a damage střel závisí na levelu kouzla Firebolt (údaj damage uvedený u kouzla Guardian tedy může být zavádějící)
Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 30 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 11)

Guardian se dá plně využívat až na vyšším levelu kouzla i postavy. Do té doby se hodí spíš jako průzkumné kouzlo, které můžete střílet do neobjevené místnosti, do zatáčky atp., abyste podle následných zvuků zjistili, co tam je za příšery. Zvláště užitečné je na objevování neviditelných příšer typu Hidden.
Jeho další výhodou je, že příšery také stunlockuje a tudíž je pak můžete lépe trefit fireballem.
Většina lidí ho v hellu nepoužívá, ale mág dokáže z jedné láhve zakouzlit třeba 30 Guardianů, které dokážou vyčistit mítnost plnou Blood Knightů během okamžiku. Z příšer zabitých vlastním Guardianem samozřejmě získáváte normální počet zkušeností.
Pozn.Většina lidí ho ale stejně používá jen na odstartování duelu 🙂

Golem (—-)

Vlastnosti:
Hitpointy: 2/3 maxmana + 10*slvl
AC: 25
To Hit: 40 + 2* clvl + 5* slvl
Regenerace HP: 1.9/4.1/6.6 hp za vteřinu na normal/nightmare/hell

Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 60 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 8)

Golem je nejlepším pomocníkem každého mága a prakticky jeho jedinou zbraní proti triple-imunním příšerám. Jednoduše se dají funkce GOlema shrnout do několika základních poznatků. Golem po zrození kráčí k nejbližším příšerám, které vidí (umí si dokonce otevřít dveře). Pokud nemá v dolhedu žádného nepřítele, kráčí směrem, jakým se právě díváte. Pokud jsou ve stejném levelu dva golemové od dvou mágů, tak se vzájemně hledají a bojují spolu tak dlouho, dokud není jeden z nich poražen. Jestliže již jednoho Golema vlastníte a zakouzlíte toto kouzlu znovu, tak je původní Golem zničen a nahrazen tím novým.
Golem disponuje „nekonečným light radiusem“ a tudíž ho vidí všechny příšery na jakoukoli vzdálenost (pochopitelně jen tehdy, když ho mají v úhlu pohledu). U normálních příšer to nevadí, ale všechny kouzlící nestvůry (+lučištníci) po něm začnou střílet. Proto je v těcho případech nebezpečné chodit vedle Golema.
Golem je využíván hlavně k zabíjení zcela imunních monster. Co se týče Advokátů, tak jejich fireballové útoky jsou pro golema smrtící. Musíte ho tedy kouzlit přímo do jejich skupinky – aby mohli kouzlit pouze flash. Poté není ani nutné kouzlit na něj Stone Curse (i když to tím samozřejmě můžete urychlit). Obsidian Lordy zabíjejte stylem Stone Curse & Golem. Nejhorší jsou Soul Burnery. Postupujte pomalu a vylákejte pouze několik málo SB a nalákejte si je na nějaké klidné místo. Tam je zkameňte a zakouzlete k nim Golema. Jakmile všechny SB zabije, tak ho okamžitě zničte (nenechte ho pokračovat dál do neprozkoumaného levelu, jelikož by byl rázem zničen Blood Stary zbývajících SB). Postup opakujte, dokud nebude čisto 🙂
Golem se dá s úspěchem použít jako alternativní cíl pro střílející/kouzlící příšery. Golem je zaměstná a vy se můžete věnovat vlatním záležitostem 🙂

Za příšery, které zabije Golem, získáváte standardní počet zkušeností.

SPELLBOOK STRANA 4.

Teleport (—-):

Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 15 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 8)

Teleport je jedno ze tří nejdůležitějších kouzel pro válečníka. U rogue je jeho význam také velký a u kouzelníka se řadí spíše mezi kouzla užitečná, nikoli však nezbytná. Teleport vás během malého okamžiku přenese na vámi zvolené místo a to dokonce i přes zeď. Mág si nemůže dovolit skočit přes zeď přímo do hejna lawa mawsů a tudíž teleport využívá spíš k procházení prázdných levelů apod. Pokud má ale dobrou výbavu a vysoké AC, tak si může dovolit i riskantní teleport „do neznáma“ a docílit tak mnohem větší rychlosti procházení levelu.
U rogue je to něco jiného, kouzlící lučištnice prochází levely mnohem rychleji a vzhledem k vysokému AC a případnému použití štítu ublokuje každou příšeru. Zde je tedy teleport jasná volba.
Válečník teleport postrádat nemůže, neboť bez telekillingu by musel „utíkací příšery“ zmražovat Stone Cursem, což je mnohem náročnější na manu. Více o telekillingu v Boltyho průvodci (resp. v jeho českém překladu od Setha).

Bone Spirit (magic):

Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 12 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 13), na zakouzlení je potřeba i šest životů (resp. dalších 6 many v případě používání mana shieldu) a to dokonce i v případě kouzlení z magické hole.

Tímto kouzlem nikdy nikoho nezabijete. Jeho útočný účinek je takový, že svému cíly sebere 1/3 všech životů. To může být 1 hp ze tří, ale také 1000 ze 3000. Hodí se tedy na oslabení příšer, které nejsou imunní vůči magii.

Blood Star (magic):

Damage závisí na levelu kouzla a na hodnotě statu magic: 3*slvl+MAG/2-MAG/8
Minimální počet many potřebná na zakouzlení: 14 (tato minimální spotřeba je dosažena při slvl 7), na zakouzlení je potřeba i pět životů (resp. dalších 5 many v případě používání mana shieldu), a to dokonce i v případě kouzlení z magické hole.

Ve hře je naprosto zbytečné, nejen kvůli nízkému damage, ale také kvůli tomu, že je z kategorie magic, proti které je většina nestvůr imunní. Hodí se však na jednu zajímavou formu duelu. Hraje se bez mana shieldu a pouze s kouzly blood star a healing. Vzhledem k tomu, že na zakouzlení BS je třeba i 5 životů, musíte si při útoku hlídat vlastní hp a včas se léčit. Rozhodně je tento duel více taktický, než klasické smažení firebally… a je zde naopak ve výhodě ten, co má víc životů 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *