Ironman guide

IRONMAN


Postavy: Standardně se hraje v sestavě Warrior, Sorcerer a Rogue. Jsou možné, ale jakékoli jiné kombinace a také solo Ironman
Zkratka: Vzhledem k tomu, že se jedná o jednorázovou akci, tak se nepoužívá. 

Ironman prověří vaše schopnosti ve hraní Diabla až na doraz. Jedná se především o variantu týmovou, ale můžete si ho zahrát i sami. 

Pravidla

Základní herní pravidla:

– Hraje se s novými postavami na levelu 1.
– Interakce s NPC ve městě je povolena pouze před první vstupem do kostela, kdy zde můžete prodávat a nakupovat dle libosti. Jakmile jednou vstoupíte do podzemí, žádné další nákupy, identifikace, uzdravování, opravy nejsou možné!
– Hra je rozdělená na čtyři části – kostel, katakomby, jeskyně a peklo. Když dokončíte jednu část, můžete hru vypnout a v další části pokračovat až někdy jindy. Z nižší části hry se nelze vracet zpět do vyšší (např. z katakomb do kostela).
– V každém levelu musí být zabity všechny příšery, musí být otevřeny všechny truhly, dveře, sarkofágy… a rozbity všechny sudy. Až poté může tým vstoupit do nižšího patra. Co se týče Butchera a Leorica, tak nemusí být zabiti ihned (nemusí být dokonce zabiti vůbec), ale lze se k nim po vytrénování v nižších patrech vrátit.
– Můžete se vrátit do města, ale nesmíte tam komunikovat s žádným NPC.

Rozdělení hry

Dohrání Ironmana až do konce vyžaduje spoustu času, a proto je možné hru ukončit a později v ní pokračovat. Nejjednodušší je dokončit některou herní část (kostel, kats, jeskyně) a příště pokračovat následující částí. I přesto může toto být pro některé hráče velmi zdlouhavé, a proto je možné hru ukončit po každém dohraném levelu. Až budete chtít ve hře pokračovat, tak stačí poprosit nějakého neutrálního hráče (nečlena IronMan týmu) aby vám váš poslední dohraný level vyčistil a vy pak mohli schody pokračovat přímo do nižšího patra.

Smrt

Jediná možnost, jak zabitého člena týmu oživit je scroll of resurrection (nalezený, nebo koupený na začátku hry). Mrtvý hráč nesmí použít restart in town a musí ležet na zemi tak dlouho, dokud nebude oživen. Může se totiž stát, že ostatní budou muset scroll of resurrect teprve najít. Pokud se stane, že vás hra jako mrtvého „vyhodí“ na chat, můžete se připojit zpět a čekat ve městě, dokud vás ostatní nebudou moci resnout. I přesto, že hráč je v tomto případě živý, musí na něj být svitek s resurekcí použit.
Pokud jsou mrtví všichni hráči, hra končí.

Oficiální bodování

2 body za každý level postavy každého člena*
5 bodů za každý ukončený level
5 bodů za zabití Butchera (+další 2 body, pokud byl zabit ještě před tím, než tým odešel do nižšího patra).
10 bodů za zabití Leorica (+další 4 body, pokud byl zabit ještě předtím, než tým odešel do nižšího patra).

* Započítávají se i body za level postavy hráče, který předčasně ze hry odešel.

Průvodce Ironmanem
(Autorem originálního anglického textu je KingOfPain, nejlepší hráč Ironmana a autor mnoha Diablo variant. Jako první dokázal dohrát IM i na obtížnost nightmare)

Všeobecné tipy

Tato část, spolu s článkem „Kooperace“ tvoří nejdůležitější průvodce. Je dobré si je přečíst a zkusit si zahrát několik Ironman her, abyste se s tímto stylem lépe sžili. Další části průvodce se poté zabývají trochu složitějšími tématy, jako jsou bojové formace, boj s různými typy příšer atp. Jelikož je Diablo hra nesmírně variabilní, nelze zde napsat přesný návod, jak hrát Ironama. Tohoto průvodce tedy berte jako soubor různých tipů od rad od ostřílených hráčů, kteří mají s tímto stylm hry velké zkušenosti.
Tento průvodce je psán pro standardní sestavu na Ironama – tedy tým ve složení sorcerer, rogue a warrior.

Příprava před zahájením hry

Ironman vyžaduje trochu více času, než standardní multiplayer hry, a tudíž je vhodné si na něj vždy vyčlenit alespoň 3 hodiny času. Není totiž nic horšího, než když vás v průběhu hry opustí některý z hráčů – v Ironmanovi je totiž každý člen týmu nepostradatelný. Samozřejmě není z časových důvodů možné dohrát Ironmana na jeden zátah až do konce a tudíž je možné hru přerušit. Ve většině případů se hra dá přerušit pouze po dohrání určité části hry. To znamená, že např. po dohrání kostela máte možnost hru přerušit a později pokračovat v katakombách. Má to však některé nevýhody. Nemůžete do další hry přenést věci, které jste si třeba nechali ležet ve ve městě a které se vám už nevejdou do inventáře – není povolen žádný nosič. Stejně tak přijdete o nepoužité oltáře a hlavně (pokud jste na ně měli štěstí) o Blood Pools a Purifying Springs (nekonečné zdroje životů a many).

Nastavení Hotkeys

Nastavte si na klávesy F9-F12 nějaké hlášky, kterými budete moci ve hře pohotově komunikovat s ostatními. Hodí se zvláště něco ve stylu Heal prosim, Pozor Leoric, Opravit veci pls, Stop, Ustup atp.

Připojení do hry

Standardní postup je takový, že warrior založí hru, rogue se připojí jako první a až po ní se přidá sorcerer. Je samozřejmě možné použít i jiné pořadí, ale je důležité, aby postava s největším AC hru zakládala (tomutu charakteru se říká Štít a je to vůdce družiny) a postava s nejnižším přišla až jako poslední.
Proč používat pořadí při připojení do hry? No, příšery vždycky útočí na nejbližší cíl. Pokud má ale dva cíle ve stejné vzdálenosti, tak útočí vždy na toho, který se připojil do hry dříve! Pokud tedy dodržíte pravidlo pro připojení, tak když bude kouzelník i válečník ve stejné vzdálenosti od příšery, tak příšera bude útočit na válečníka. Někdy se proto jako Štít používá i rogue vyzbrojená štítem, jelikož má největší obratnost a umí nejlépe blokovat.

Nakupování

Dejte všechny své peníze na jednu kupu. Každý člen týmu se podívá do Griswoldovy nabídky, zda nemá nějakou levnou výstroj s vysokým AC. Je však vhodnější zakoupit za 250gp jeden svitek resurekce a až za zbytek kupovat něco na sebe. Je totiž velmi pravděpodobné, že v levelu 2 a 3 najdete mnohem lepší věci, než jaké vám Griswold nabízí. Stejně dobrou volbou je také nákup 5 malých lektvarů.

Item

Armor Class

Duration

Cost

Rags

2-6

6

5

Cape

1-5

12

10

Cloak

3-7

18

40

Robe

4-7

24

75

Cap

1-3

15

5

Skull Cap

2-4

20

25

Buckler

1-5

16

30

Small Shield

3-8

24

90

Pokud se rozhodnete utratit peníze u Griswolda, tak mějte na paměti, že ne vždy získáte za více peněz lepší výbavu. Snažte se získat co největší AC za co nejméně gp. Pokud budete mít štěstí, můžete získat až 14AC za 50 zlatých. Válečník samozřejmě může prodat svůj club za 5gp (v podzemí najde rázem lepší) a svůj štít za 12gp (pokud si u Grise zakoupil kvalitnější kousek). 

Zlato a svitky

Zlato samozřejmě potřebovat nebudete, ale ve hře existuje limit maximálního počtu věcí ležících na zemi. Pokud tohoto limitu dosáhnete, tak z příšer už nevypadají žádné další věci, což je nemilé. Občas tedy nějaké ty peníze pro jistotu seberte. Navíc v některých Ironman turnajích větší počet peněz rozhodoval o vítězi při stejném počtu dosažených bodů.
Svitky s kouzly vám jistě přijdou vhod. Dokonce i svitky Town portalu se dají použít v taktice hry (např. při zabíjení Butchera), ačkoli ve městě samozřejmě nesmíte komunikovat s žádným NPC.

Základní taktika

Pozn. Pod pojmem „Štít“ se skrývá ten člen družiny, který založil hru. Jedná sepředevším o válečníka nebo o rogue hrající se shield-setupem. Úkolem Štítu je zaměstnat příšery tak, aby na ni mohli ostatní útočit, aniž by byli sami zraněni. Pozice Štítu se může samozřejmě dle situace měnit, takže například válečník, který má již málo životů a je blízko level upu, přenechá dočasně svůj post rogue, se kterou si vymění vybavení a sám bude střílet z luku.

NEumírejte se svitkem resurrectu ve vlastním inventáři. Všechny ressurekty položte na zem hned jak vstoupíte do dalšího patra.

NEdávejte si scroll of resurrect do opasku. Předejdete tak jeho mylnému použití.

NEblokujte si dveře. Vstupujte do místnosti až poté, co vás k tomu vyzve průzkumník. Blokování únikových cest je jedním z nejčastějších příčin smrti.

NEpřehazujte si výbavu v průběhu boje.

Zvolte si jednoho člena týmu jako svého vůdce (převážně to je válečník, nebo jiný Štít). V podzemí ho vždy následujte a držte se pohromadě. 

Válečník ničí všechny sudy a rogue otevírá sarkofágy a truhly. Taktéž kontroluje dveře a upozorňuje na případné pasti. Kouzelník chodí spolu se Štítem a svou zbraní likviduje příšery, aby ušetřil manu.
Pokud vstupujete do nového levelu v kostele, nebo v pekle, tak zůstaňte stát na místě a počkejte, až se připojí i ostatní hráči. Mohli byste totiž vylákat příšery, které by vás mohli zabít – navíc jsou zaktivované příšery nemilým překvapením pro nově příchozí. Jiná pravidla platí v katakombách a v jeskyni (více se dozvíte později).

Bojové formace

Používání bojových formací je nutné pro delší přežití v podzemí. Každý charakter má přesně stanovené povinnosti a dělá to, v čem je nejlepší. Je nutné vědět, zda i ostatní členové vašeho týmu znají některé bojové formace, neboť začít vysvětlovat co to je Mage Shotgun v době, kdy na vás útočí Leoric je již dost pozdě 🙂

Walking formation“ – V případě, že se v levelu vyskytují příšery typu Hidden, je vhodné, aby sorcerer šel mezi válečníkem a rogue. Zamezíte tím možnosti, že Hiddeni zaútočí na kouzelníka a zabijí ho.

Rogue Shotgun“ – Používá se při otevírání dveří, kdy hrozí větší nápor příšer a skupina by třeba neměla patřičné unikové možnosti. Válečník se postaví na jednu stranu dveří, kouzelník potom na druhou stranu. Rogue stojí o několik polí dál přímo naproti dveřím. Této formaci se říká „Rogue Shotgun“. Jeden člen družiny (nejlépe válečník) poté vstoupí do místnosti, vyláká příšery a vrátí se na svou pozici. Pokud příšery vylákává rogue, tak může při návratu zaujmout místo v jedné linii s válečníkem a kouzelníkem. Kouzelník se nemusí obávat o to, že na něj bude příšera útočit, neboť ta zaměří vždy jen válečníka, který se připojil do hry dříve než sorc. Kouzelník, tak zabíjí příšeru ručně a šetří manu.
Shotgun je vynikající také ve využití při standardním boji. Válečník a kouzelník současně sekají do příšery podporovaní palbou rogue. Samozřejmě je to možné jen při útoku na jednu příšeru. Hlavní výhoda Shotgunu je, že všichni členové týmu získají cenné expy.

X X X X X D X X X X
W   S

R

(X – Stěna, D – dveře, W -warrior, S – sorcerer, R – rogue)

Mage Shotgun“ – Veskrze to samé jako Rogue Shotgun až na to, že si sorcerer vymění pozici s rogue. Tato formace je vhodná proti těžším příšerám, na jejichž zneškodnění je nutné použít mágovu palebnou sílu.
Mage Shotgun je vhodný na vyčištění celých místností. Kouzelník otevře dveře a zakouzlí Firewall. O vylézající příšery se pak postarají rogue a warrior. Pokud by na ně nestačili, tak mohou spolu se sorcererem vytvořit jednu linii a sekat všichni společně.
Oblíbenou možností je také otevřít dveře, zakouzlit fire wall a zase je zavřít. 

X X X X X D X X X X
W   R

S

Slant – Jiná varianta Rogue Shotgunu, která se dá využít, pokud jsou dveře v rohu místnosti a kouzelník s warriorem se nemohou postavit po obou jejích stranách. Rogue se postaví u zdi, tak dvě políčka od dveří. Sorcerer stojí přímo naproti dveřím (mezi ním a dveřmi je jedno volné políčko) a warrior stojí po jeho boku. Pokud se k vám nahrnou hned dvě příšery, tak je nutné zabít nejprve tu před válečníkem. Kdybyste zabili nejprve příšeru před kouzelníkem, tak se na její místo dostane další příchozí z místnosti.

X X X X X X X X D X
R         X
WS X                        

Formace u stěn a v rozích – Vhodné proti hidden příšerám a v případě obklíčení. Jediné pravidlo je takové, že sorcerer je vždy mezi warriorem a rogue. Tím příšerám znemožníte, aby na něj útočili.

X X X X X X X X X X
W S R

Následující formace se dají s úspěchem využít v nižších patrech dungeonu, kde se již nenachází dveře, a tudíž budete muset jak hlavní strategický bod využívat rohy místností a chodeb. 

Příšery neimunní vůči ohni – Válečník obejde roh, vyláká tamní příšery a vrátí se zpět na pozici, jenž je vyznačena na schématu (W). Pomalu likviduje přicházející nepřátele, podpořen střelbou rogue a firewallem, který vykouzlí mág (na mapce vyznačen jako —–). Je důležité aby rogue byla od mága vzdálena alespoň pět políček a vyhnula s tak zbytečným zraněním způsobených právě firewallem. 

            PPP—— R    
               P W
                  X  S
X    

Další možností je nechat rogue, aby příšery vylákala sama. Pokud jsou za rohem přítomny střílející příšery, je rogue jejich prvním cílem, dokud se nepřiblíží k rohu místnosti a nespatří warriora. Je tedy vhodnější tuto taktiku využít zvláště, když se v levelu tento typ příšer nevyskytuje. Změna oproti minulé taktice je taková, že kouzelník stojí po boku rogue a kouzlí fire wall příčně (na mapce yznačen jako |). Jak je vidět ze schématu, je dobré zakouzlit firewallů více za sebou, aby sami dokázaly zničit, nebo výrazněji poranit nějaké ty příšery. Bojovník a rogue tak mají usnadněnou jejich likvidaci a mohou se případně soustředit na zabití fire-imunních příšer, kterým fw neublížil.

               |  |
   |P|P          R
 |P|P          
S
               |PW   
                  X  S
X    

Příšery neimunní vůči bleskům – Válečník opět obejde roh, vyláká ukryté příšery a schová se zpátky za roh. Kouzelník a rogue zaujmou bok po boku pozici přímo naproti přicházejícím příšerám. Kouzelník může zahájit palbu lightingů a rogue samozřejmě střílí z luku. Rogue může stát i po boku válečníka, ale zde nemá tak velký střelecký úhel pro snadnou pacifikaci nepřátel.


               P P 
P X X X X
W    

RS

Pokud hraje rogue „štít“, tak si vymění pozici s válečníkem, který se postaví po její bok a může k likvidaci příšer využít i více ničivých zbraní (sekery apod.). Důležité je, aby kouzelník v obou případech stál přímo naproti přicházejícím příšerám hned na prvním políčku  (viz schéma – kouzelník je vyznačen jako S). Takto má mnohem větší šanci na to, že zasáhne více příšer najednou a ušetří tak mnoho many.


Kooperace

Psychologie

Nejdůležitější je uvědomit si, že Ironman je týmová hra. Neexistuje žádné „já“. Existuje pouze tým, pro který musíte udělat všechno. Důležité je tedy sledovat, jak si vedou vaši spoluhráči a snažit se jim všelijak pomoct.

Komunikace

Pokud budete hrát se stejnými ldimi častěji, naučíte se jejich styl hry a budete schopni předvídat jejich reakce. Přesto je však komunikace mezi hráči nutná:
– Pokud najdete nějaký předmět, tak to všem sdělte a napište jeho staty. Někomu se může hodit.
– Pokud váš spoluhráč hledá na zemi nějaký předmět, tak mu ho můžete ukázat sekáním zbraní směrem na daný předmět.
– Než se rozhodnete identifikovat nějaký předmět, tak to prokonzultujte s družinou.
– Sledujte počet svých expů a ptejte se i na stavy vašich spoluhráčů. Je zbytečné plýtvat lahvičky, či kouzla na heal či manu, když po zabití jedné příšery postoupíte na další level a vaše hp i mana se obnoví.
– Není žádná hamba požádat ostatní o pomoc!

Předměty

Válečník dostává ty nejlepší zbraně a nejlepší brnění (štít, helmu…). Rogue je v pořadníku hned za ním a pochopitelně získává ten nejlepší luk. U kouzelníka není nějaká výbava příliš nutná. Někdy je ale vhodné najít mu nějaký přebytečný club a štít, aby se mohl lépe bránit a blokovat. Kouzelník by neměl na nižších levelech příliš kouzlit a měl by spíše postupovat bok po boku se Štítem a mlátit příšery clubem nebo holí. Náboje v holi s charged boltem si schovává pro skupinky příšer jako jsou skeleton archeři, ke kterým mají warrioři problém se dostat. Také musí dávat pozor na to, aby charged bolty nezraňovaly spoluhráče. 

Neidentifikujte žádné magické věci nalezené v levelu nižším než 4 (s výjimkou šperků vypadlých z bossů a s výjimkou unikátních předmětů). Ne všechny unikátní předměty se ale vyplatí identifikovat, a proto je dobré znát předem jejich vlastnosti. Nejvíce dotazů, zda identifikovat nebo ne je ohledně těchto unikátů:
The Gladiators’s Bane – NEidentifikovat. -3 to all je zkrátka moc.
Leather of Aut – Pěkné brnění (+5 to str, a +5 to dex). Pokud nemáte u warriora či rogue lepší, tak se rozhodně bude hodit. Dobře se dá využít jako brnění pro mága, ale ten by ho měl nosit neidentifikované (IDnuté dává totiž -5 to magic).
Nightscape – -40% light radius z něj dělá nepoužitelné brnění pro warriora a rogue, neboť by příšery útočili na mága. U sorce je tento postih také příliš veliký, ale přesto je vhodné si ho uschovat pro pozdější využití +20% resist all by se totiž rozhodně mohlo hodit.
Torn Flesh of Soul – Pokud warrior a rogue nemají brnění s vyšším AC, tak ho berte. Ale pokud by se měl dát sorcererovi, tak je to škoda ID svitku.
Všechny unikátní sekery – pokud hrajete rogue se štítem a válečníka se sekerou, tak se tyto sekery vyplatí identifikovat vždy.

Ne na všechno potřebujete ID svitek. Pokud má předmět bonus jako třeba of ages, of craftsmanship, pletiful či bountiful, tak k jeho využití vůbec není nutná identifikace. Prostě mějte na paměti, že je lepší si ID svitky šetřit na vyšší levely.

Magické předměty

Ten který magický předmět by měl dostat hráč, který z jeho vlastností bude profitovat nejvíce. Nemusí platit vždy pravidlo, že věci s bonusem k magii musí být pro kouzelníka, s bonusem k síle k válečníkovi atp. Někdy třeba kouzelník potřebuje bonus k síle, aby mohl používat lepší hůl. Všechny věci přidávající to hit a dexterity by měl zase brát válečník. A co když najdete valiat crown of brilliance s AC18 a bonusem 14 k magii. Samozřejmě je to krásná věc pro mága, ale pokud má warrior na hlavně helmu s podstatně menším AC, tak by měla putovat právě k němu…

Level Up

V Ironmanovi je postoupení na další level událostí, se kterou musíte počítat i ve vaší herní taktice.

Příprava před level upem
Když postoupíte na další level, tak se vám obnoví vaše zdraví a mana. S tím musíte ve vaší taktice již předem počítat, a pokud vidíte, že se blížíte dalšímu levelu, tak hrajte opatrněji a snažte se již nepoužít žádné lahvičky. Jesliže máte málo hitpointů a jste velmi blízko level upu, tak je vhodné vzít jako zbraň luk a střelbou se podílet na zabíjení příšer chránění „Štítem“. Pokud se blížíte postupu na další level a přitom máte ještě hodně hp nebo many, tak můžete například:
– zničit nějaké sudy
– zakouzlit heal other na vaše spoluhráče
– zakouzlit záložní Town portal
– v případě warriora nebo rogue se můžete stát dočasně Štítem a blokovat útoky příšer, zatímco ostatní budou jejich zabíjením nabírat expy.
– V případě mága můžete konečně začít trochu kouzlit 🙂

Kam umístit dovedností body při level upu?
Ačkoli se zde dá použít standardní praxe rozdělování bodů jako při normální hře, tak přeci jenom je vhodné, jít na to občas trochu jinak.
Válečník si dává všechny body do Dexterity, dokud jí nemá na MAX. Budete na levelu 9, když dosáhnete maximální základní hodnoty obratnosti. Poté začněte dávat body do vitality a pomalu začněte zvyšovat i sílu, abyste ji měli připravenou na awesome full plate 🙂 Na Magic zapomeňte.
Sorcerer dává body za všech okolností pouze do magie. Pouze pokud byste měli nějakou slušnou věc vyžadující vyšší sílu, tak přihoďte nějaký bod i do této kategorie.
Ačkoli je Rogue nejuniverzálnější postavou, tak přesto byste měli všechny body dávat zpočátku do dexterity. Až vám budou přístupná kouzla heal/heal other, tak zvyšte magic na 17. Jakmile dosáhnete nějaké slušnější úrovně dexterity (na levelu 7 zhruba 60 DEX), tak můžete začít dávat i nějaký ten bodík do síly, abyste později neměli problémy s těžšími luky a brněním.

Lektvary, kouzla, oltáře

Lektvary
Válečník bere všechny malé uzdravovací lektvary, kouzelník zase malé lektvary s manou. Rogue pak získává všechny velké lektvary. Je to z toho důvodu, že válečník i z malého potionu získává dvakrát tolik hitpointů než kdokoli jiný (a to samé platí u kouzelníka v případě many).
V dokonalé Ironman hře by to mělo být tak, že rogue nepotřebuje žádné lektvary. Proto se také spíše doporučuje, aby kouzelník bral i full mana potiony, jelikož je využije lépe než rogue.
Rejuvenation lektvary by se měli používat pouze tehdy, když už družina nevlastní jiné. Než tedy nějaký rejuvenation vypijete, tak se raději nejprve zeptejte ostatních, zda nemají obyčejný lektvar.
Co nejvíce šetřit potiony – to je hlavní „lektvarové pravidlo“ Ironmana. V pozdějších levelech je budete potřebovat.

Kouzla
Všechny knihy s ofensivními kouzly získává vždy jen mág. Ten také bere první heal other knihu. Rogue získává první heal knihu a druhou heal other knihu. Všechny další heal other knihy by již měly jít jen ke kouzelníkovi, jelikož uzdravování ostatních je v Ironmanovi mágův největší úkol. Válečník může na kouzlení s poklidem zapomenout. Jeho jedinou příležitostí k použití magie bývá scroll of resurrect, když jsou už ostatní členové týmu mrtví (ten naštěstí nevyžaduje žádnou magic).

Další zdroj many
Jakmile přečtete nějakou magickou knihu, obnoví se vám určitá část many (viz tabulka). Proto je dobré nečíst knihy v případě, že máte plnou zásobu many. Využívejte knihy efektivně!

Kouzlo +Mana Kouzlo +Mana Kouzlo +Mana
Blood Star 25 Bone Spirit 24 Chain Lightning 30
Charged Bolt 6 Elemental 35 Fire Wall 28
Fireball 16 Firebolt 6 Flame Wave 35
Flash 30 Golem 100 Guardian 50
Heal Other 5 Healing 5 Holy Bolt 7
Inferno 11 Lightning 10 Mana Shield 33
Phasing 12 Stone Curse 60 Telekinesis 15
Teleport 35 Town Portal 35    

Bonus k maně se rovná počtu many, nutné k zakouzlení daného kouzla na prvním levelu. Jak vidíte, tak i kniha s town portalem se dá v Ironmanovi dobře využít!

Oltáře

V Ironmanovi musíte změnit přístup k některým oltářům.

Fountain of Tears (+1 k jednomu atributu, -1 od ostatních) – NEpoužívat!
Tainted Shrine (ovlivní staty vašich spoluhráčů: +1 k jednomu atributu a -1 od ostatních) – NEpoužívat!
Abandoned Shrine (+2 k dexteritě) – vždy bere rogue
Creepy Shrine (+2 k síle) – Může vzít kdokoli dle situace (rogue pokud hraje se štítem, sorcerer pokud potřebuje sílu k nošení těžkých věcí a v ostatních případech samozřejmě warrior).
Eerie Shrine (+2 k magii) – bere mág. Může vzít i rogue, pokud ji chybí potřebná magie na použití kouzel heal/heal other.
Quiet Shrine (+2 k vitalitě) – vždy bere válečník
Cryptic Shrine (zakouzlí novu a obnoví manu) – Bere kouzelník. Nejprve se ale efektivně zbaví své současné zásoby many, poté se ujistí, že v místnosti s oltářem mimo něj nikdo nestojí a až poté se ho dotkne.
Divine Shrine (obnoví zdraví a manu, dá dva full rejuvenation lektvary, nebo jeden full healing a jeden full mana lektvar) – Po vyprázdnění své současné zásoby many se tohoto oltáře dotýká především mág.
Spooky Shrine (vašim spoluhráčům obnoví manu a zdraví) – Rogue a sorcerer nejprve využijí své zásoby many a warrior se poté dotkne oltáře.
Holy Shrine (zakouzlí phasing) – pokud jste si jistí, že se v okolí nepotloukají hordy příšer, tak proč se trochu nepobavit? 🙂
Magical Shrine (zakouzlí mana shield) – Dotkněte se ho pouze v případě, když jste si jistí, že dokážete s mana shieldem hrát. Jinak je to dobrá sranda pro válečníky. Schválně jak dlouho mu vydrží… 🙂
Murky Pool (zakouzlí infravizi) – Velmi užitečné pro průzkumníka, zvláště pokud využívá věci snižující light radius.
Mysterious Shrine (+5 k jednomu atributu, -1 od ostatních) – bere rogue nebo sorcerer.
Secluded Shrine (odkryje mapu) – někdo by se ho měl dotknout. Umožní vám to lépe poznat level a určit další strategii.
Spiritual Shrine (do každého políčka v inventáři vám dá malý obnos peněz) – peníze nejsou důležité, v některých turnajích však rozhodují o lepším umístění při stejném počtu dosažených bodů.
Eldritch Shrine (všechny lektvary změní na (full)rejuvenation) – Ten, kdo se tohoto oltáře dotýká, nejprve vybere všechny lektvary od spoluhráčů. Pokud jich nemáte dost, tak si nejdříve nějaké nasbírejte.
Glimmering Shrine (Identifikuje všechny věci v inventáři) – S použitím posečkejte, dokud nenaplníte inventář větším množstvím „perspektivních“ předmětů.
Religious Shrine (opraví všechny předměty) – Počkejte, dokud to vaše předměty nebudou opravdu potřebovat.
Stone Shrine (nabije všechny magické hole) – Počkejte, dokud nebude mít více použitelných prázdných holí.
Hidden Shrine (u jedné oblečené věci sníží durabilitu o deset, u ostatních naopak o deset zvýší) – Většinou se nevyplatí používat. Ale záleží na rozhodnutí družiny (a třeba v případě, že vlastníte Thinking Cap 1/1, tak se to vyplatí, neboť na více Hidden shrine ve hře již nejspíše nenarazíte).
Fascinating Shrine (trvale sníží základní hodnotu many o 10% a přidá ke kouzlu firebolt dva levely) – Pokud nenajdete fire wall, tak se firebolt stane vaším hlavní útočným kouzlem. Pokud tento oltář najdete na počátku hry, tak vám hodně usnadní hru.
Ornate Shrine (trvale sníží základní hodnotu many o 10% a přidá ke kouzlu holy bolt dva levely) – Pokud nemáte holy bolt a Leoric stále žije, tak tento oltář rozhodně berte!
Sacred Shrine (trvale sníží základní hodnotu many o 10% a přidá ke kouzlu charged bolt dva levely) – nevyplatí se.
Blood Fountain a Purifying Shrine (při každém dotyku obnoví 1 život, resp. 1 manu) – Rozhodně tyto oltáře využívejte. Je dobré si k nim udělat Town Portal, abyste je mohli využít i v jiných levelech.
Goat Shrine a Cauldron (náhodný efekt) – pokud se jich rozhodnete dotknout, tak pouze po dobrém promyšlení! Mohou způsobit cokoli.
Enchanted Shrine (sníží jedno kouzlo o 1 level, ostatní naučená kouzla o jeden level zvýší) – Nedotýkat se. Nejlepší je počkat, než projdete celé katakomby, nebo dokud nenajdete druhou enchanted shrine. Pokud máte ve hře jen jeden tento oltář, tak si jeho použití musíte velmi dobře rozmyslet. Pokud máte u některých kouzel jen jeden spell level, můžete o něj přijít! Proto nejprve velmi dobře zvažte, co všechno můžete použitím ES získat a co všechno byste naopak mohli ztratit.

Butcher

Na Butchera se používají standardní triky se střílením zpoza mříže a tudíž by s ním neměl být problém. V Ironmanovi je téměř povinnost zabít Butche ještě před opuštěním 2. levelu.
Jak tedy na něj? Najděte si nějakou místnost s mřížemi a dveřmi. Dejte pozor na to, abyste ve dveřích nezabili nějakou příšeru, jelikož by potom nešli zavřít (blocked door). Sorc a rogue se schovají uvnitř místnosti a warrior vyláká Butche. Utíká před ním až do stanovené místnosti a zavře za sebou dveře. Je dobré si zavření dveří při běhu vyzkoušet ještě před vylákáním Butchera, aby pak nedošlo k osudovému selhání. Jakmile je skupina zavřená v místnosti, může do Butche střílet všemy dostupnými luky skrze mříže. Chce to trpělivost, ale výsledek se dostaví. Jiná, bezpečnější, možnost nastává, pokud jste našli Town portal. Můžete praktivat TPkill, kdy se dva ze skupiny schovají do místnosti s mříží a zavřou dveře a třetí před místnost zakouzlí Town portal. Poté vyláká Butchera a pomocí TP se schová do města. Jakmile spoluhráči v místnosti Řezníka zabijí, tak se vrátí zpátky.
Další možnost je uvěznit Butchera ve schodech do třetího patra. Butche vyláká rogue a běží směrem ke schodům. Kolem nich obíhá tak dlouho, dokud se Butcher ve schodech nezasekne a ona ho nebude moci v pohodě sestřelit lukem. Akorát si dejte pozor, abyste měli luk dostatečně opravený. 

Leoric (Skeleton King)

V levelu 3 postupujte velmi obezřetně, Leoric se může nacházet kdekoli. Pokud spatříte v nějaké místnosti „světlo“, tak to může být právě on. Je tedy vhodné nejprve vyčistit jiné části levelu, nahrabat nějaké ty expy a případně najít i holy bolt, díky kterému se dá Skeleton King zabít mnohem snadněji.
Pokud Skeletona spatříte, je nejlepší ustoupit zpět (ne ke schodům). Hlavně nesmíte dopustit, aby se skupina rozdělila! Je dobré utéct k nějakému dobře bránitelnému místu, nejlépe tedy ke dveřím, kde si připravte příslušné bojové formace.
Pokud nemáte holy bolt, využijte formaci „mage shotgun“. Pokud vám Štít hraje rogue, tak budete mít v tomto případě výhodu, neboť rogue bude skeletona blokovat lépe než válečník a nebude mít takovou spotřebu láhví. Navíc válečník může do Leorica sekat ničím neomezován a způsobovat mu větší damage. Kouzelník pochopitelně střílí firebolty a případně kouzlí heal other na rogue.
Pozn. Nezapomeňte, že tupé zbraně způsobují kostlivcům větší damage!
Pokud jste našli holy bolt, tak máte velkou výhodu. Opět je vhodné zadržet Skeletona ve dveřích – mezi válečníkem a dveřmi nechte jedno volné políčko, kde bude stát Leoric, aby na něj mohla ze strany střílet i rogue. Kouzelník pak může z libovolné pozice pálit holy bolty a případně healovat wara.
Sám jsem se už přesvědčil, že takto popsané taktiky jsou jedna věc a realita ve hře pak věc druhá, ale s trochou cviku se to dá zvládnout 🙂

Katakomby a Jeskyně

Nastavení Katakomb a Jeskyní se liší od kostela a pekla. Velmi často hra umístí příšery i do těsné blízkosti schodů, což může vytvořit mnoho problémů pro celou družinu. Skupina by neměla chodit dolů najednou, protože by si poté mohli vzájmeně blokovat únikovou cestu zpět do horního patra. Doporučuje se, aby dolů sestoupil nejprve válečník, který udělá pár kroků kolem schodů (hlavně pozor na případně vylákání příšer z dalších uliček a místností) a zjistí situaci. Pokud je vše v pořádku, tak dá znanemí k sestupu i ostatním. Pokud jsou tam ale příšery, tak není moc vhodné začít utíkat dále do hlubin neprozkoumaného levelu, ale vrátit se zpět nahoru.
Pokud se stane, že se v nižším patře kolem schodů vytvoří hlouček nepřátel, tak máte možnost alternativního vstupu. Do levelu 5, 9 a 13 vedou ještě schody přímo z města, které můžete využít. Pokud se to však stane v levelech, kam se z města dostat nedá, můžete na to jít „z druhé strany“. Mám tím na mysli sebevražednou misi dostat se například do levelu 7 skrze městský vstup do caves a následným postupem skrz levely 9 a 8 až do levelu 7. Nejen, že to je velmi nebezpečné, ale navíc musíte mít dostatečný level na vstup do caves. Proto je zde je ještě poslední možnost – okamžitě po vstupu do nebezpečného levelu zakouzlit co nejdále od schodů Town portal a vrátit se zpět nahoru. Vytvoříte si tak (sice ne příliš bezpečný) alternativní vchod, který bude cennou součástí vaší bojové strategie. Nejlepší je zakouzlit TP ke stěně, kde vaše skupina může velmi rychle vytvořit wall formation. Hodně štěstí 🙂

Při otvírání dveří v katakombách, používejte mage shotgun formaci. Sorc otevře dveře a na případnou skupinku nepřátel hodí fire wall. Fire wall se kouzlí i do místností bez dveří – pravidlem je zabít co nejvíce příšer, aniž by vás spatřili.

Na střílící/kouzlící příšery v caves, ke kterým není možné se okamžitě dostat (např. kvůli lávě), používejte TPkill. Zakouzlete k nim Town portal a pomocí něj se jim dostaňte přímo za záda.

Pokud máte staff of holy bolt, tak její náboje spotřebujte nejpozději do konce katakomb. Poté již pro ní není praktického využití (mimo samotného Diabla samozřejmě). Výhodou holy boltu je, že sorcerer může jít hned za válečníkem a střílet přes něj. V katakombách nechávejte co nejvíce nemrtvých příšer pro kouzelníka. Mág se dá totiž po opuštění kostela již jen velmi těžko vytrénovat (kvůli nízkému to hit se nestrefuje do nepřátel a ostatní způsoby jsou náročné na zdroje many). To se navíc umocňuje ještě tím, pokud nedisponuje ani fire wallem.

Formace v katakombách

Katakomby jsou nepříjemné v tom, že její uličky jsou příliš úzké na vytvoření nějaké efektivní bojové formace.
První jde válečník a pár kroků za ním rogue a sorc. Ti nemají příliš příležitostí ke střelbě, protože by mohli zranit válečníka. Přeci jenom tu je ale místo na taktizování. Pokud se chodba stáčí do strany, tak válečník jde podél vnější stěny a rogue a sorc zůstanou stát vedle sebe u stěny vnitřní. Válečník aktivuje příšery za rohem, které se k němu vydají. Tím se dostanou do palebné dráhy rogue a případně i kouzelníka. Válečník do nich může klidně sekat nebo případně ustoupit zpět k rogue a sorcovi. Nehrozí, že by ho zasáhly projektily spoluhráčů.

X      X
P   X
X      X X X X X
X             
 R
X              
S
X  
W
X X X X X X X X

W,R,S – War, sorc, rogue
X – stěna
P – příšery

Příšery kategorie Hidden

Pokud se v levelu vyskytují hiddeni, tak je vaším primárním úkolem chránit kouzelníka. Můžete totiž procházet místností plnou hiddenů a ani o tom nemusíte vědět. Najednou se však mohou objevit a nechráněný mág je pro ně velmi snadnou kořistí. Hiddeni (Hiddens, Stalkers, Unseen a Illusion Weavers) jsou pravděpodobně nejnebezpečnější nepřátelé v Ironmanovi. Mág by proto měl používat mana shield (pokud je k dispozici) a hlavně chodit blízko svých spoluhráčů. 

Obklíčení

Občas se stane, že se skupina ocitne v obklíčení příšer a nezbude jí tedy možnost k ústupu. V této chvíli je nutné, aby hráči co nejrychleji utvořili obranyschopnou formaci. Zde si můžete přečís o třech různých formacích: WALL, CORNER a SNIPER.

„The Wall“ – Tým se postaví vedle sebe u zdi, mág stojí uprostřed. Na skupinu tak bude útočit maximálně 7 příšer (pokud warrior hraje štít, tak 4 budou útočit na válečníka a 3 na rogue, na mága samozřejmě žádná). Tato rychlá formace se využívá, pokud příšery přicházejí ze všech stran a není možné vytvořit uskupení v rohu místnosti.

X X X X X X X X
P W S R P
P P P P P

W,R,S – Warrior, sorcerer, rogue
X – stěna
P – příšery útočící na válečníka
P – příšery útočící na rogue 

Corner Wall – Mág se postaví do rohu, vedle něj stojí rogue a vedle ní pak válečník. Počet útočících příšer je omezen na max. 5 (4 na wara, 1 na rogue). Je vhodné aby mág hodil rovnoběžně se zdí, ke které stojí zády fire wall a tím způsobil zranění hned 4 útočícím příšerám. Doporučuje se sekat se shiftem, aby hrdina po zabití příšery nevykročil přímo do fire wallu.

X X X X X X X X
       P W R SX
  P P P P X
X

Sniper – Mág stojí v rohu a po obou bocích má warriora a rogue. Na válečníka útočí 3 příšery, na rogue 2. Mág má opět volné ruce a může podporovat útok svou holí,  kouzly nebo healovat spoluhráče.

X X X X X X X X
          R SX
      PWX
P PX

Pokud je to bezpečné, mohou ráči vytvořit Quicksniper formaci. Rogue zaujme místo mága a mág střílí na příšery z lepšího úhlu. Je opět dobré hodit na příšery stojící rovnoběžně se zadní stěnou firewall.

X X X X X X X X
   S        P R X
          PWX
P PX

Poslední možností je, že v rohu zůstane sám válečník a rogue se sorcererem ho podporují střelbou. Počet útočících příšer se tak zredukuje na 3. K tomu snad ani nebudu kreslit schéma 🙂

Další taktiky, zvláště pro caves a hell budou časem doplněny…

sepsal KingOfPain (volně přeložil Alaitos)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *